Dag 7 - Min modellhistoria

Det är massor som undrar över "hur det hände" och såna saker, så jag kännde att det är bäst att skriva ett stort, långt inlägg om hur det vad.
Ja, jag har blivit tillfrågad om jag vill bli modell.
Nej, jag har inte börjat jobba som det.
Nej, jag vet inte om jag ska göra det heller.
Ja, dom var seriösa.
Nej, jag hittar inte på detta?
Första gången:

Det var för ett år sedan. På liseberg. Där vid colorado, nivet?
Jag var helt osminkad, genomblöt (hade precis åkt colorado), håret i en tofs som hängde på sné, stog och åt sockervadd och hade mammas tröja på mig. DÅ av alla tider blir jag "upptäckt som modell".
Först stog det en kvinna och vinkade åt mig, när jag åkte colorado. Jag fattade ingenting, men vinkade tillbaka. Sedan, när vi åkt klart så satte jag mig på en bänk och åt sockervadd. Mamma och Carl gick bort till den "luckan" där man köper popcorn och sånt, för att köpa en sockervadd till Carl också.
Då kommer denna kvinnan fram till mig o räcker fram handen och säger:
"Hej! Du, är det din mamma där borta?"
"Hej, eh.. jaa..."
"Kan vi gå och prata med henne?"
"Jo.. javisst.."
Då trodde jag att det var en av mammas patienter (hon är ju läkare) som typ ville ha hjälp med nån medicin eller något, haha, men det var ändå lite konsigt att hon hade gått till mig först då.
Så vi gick fram till mamma, som fortfarande stog i kön då. Fast hon fick gå ur den. Då sa denna kvinna såhär:
"Ja, hej! Jag heter blablabla och jag jobbar som modellförmedlare på en modellagentur i Borås. Jag kunde inte hjälpa att lägga märke till att er dotter här är väldigt vacker, och hon passar perfekt som en modell. Jag skulle bli jätteglad om ni ville komma förbi någon dag, så kan vi prata om kontrakt och sådant. Först kan du ju få göra några småjobb här hemma i Sverige, men sedan så åker vi utomlands och gör större projekt".
"Jaha, menar du det? Men, jaa... hon är bara 12.."
"Jaha, men ojdå! Det trodde jag inte. Jag skulle gissa på 15 - 16. Isåfall kanske det är bäst att vi väntar tills du är 13 iallafall. Men här har ni mitt kort *ger oss sitt kort*, och det är bara att ringa eller mejla mig så skickar jag mer information och sådant på posten!"
"Jaa, vi får väl tänka på det.."
"Ja, gör det! Och bara så att du vet, så är du riktigt vacker. Du måste se till att det är en bra agentur som får ta hand om dig! Och nu kan jag bara hoppas på att ni hör av er till mig. Hejdå!"
Haha, det var ju lite utav en chock...
Andra gången:

Det var i höstas. I rulltrappan i allum. Jag var där med mamma, för vi köpte matsäck till något. Jag hade världens huvudvärk och stog och tog Ipren och drack Festis.
Då är det en kvinna som står bakom oss i rulltrappan med en kundvagn som säger till mig:
"Hej, ursäkta mig?"
"Jag?"
"Jaa, jag måste bara fråga.. du jobbar som modell va?"
"Eh, nää...."
"Gör du inte?! Du ser verkligen ut som en modell, vackert ansikte och fin kropp. Ja, jag heter då blablabla och jag jobbar för Stockholmsgruppen (FATTAR NI?! STOCKHOLMSGRUPPEN!!!). Du får väldigt gärna kika in till oss, eller gå in på våran hemsida och mejla. Det skulle vara jättekul att få jobba med dig!"
Och så mycket mer än så hann vi inte säga, för vi stog i en rulltrappa liksom..
Ni som vet lite om modellandet vet iallafall att Stockholmsgruppen är den största modellagenturen i Sverige. Alltså shetan pomfretan!
Lite fakta om att vara modell

Det är inte så att jag är värsta proffset eller så, men lite påläst är jag ju iallafall.
I Stockholmsgruppen räknas man fortfarande till "barnmodell" om man är 13 år. Men från och med att man är 15 så räknas man som "riktig modell".
Barnmodeller har inga speciella krav på sig, förutom att dom ska vara hyffsat smala, och ha vackra och intressanta ansikten.
Riktiga modeller har däremot väldigt höga krav på sig, om dom vill jobba som fotomodeller (vilket är det man vill).
Hur lång ska man vara?
För att vara en fotomodell så måste man vara minst 170 cm. Man ska helst vara mellan 172 - 180 cm.
Hur gamal ska man vara?
Man bör inte vara under 13 år, men inte heller över 20 innan man börjar.
Vissa modellagenturer kan kräva att man är minst 15.
Hur stor chans är det är bli fotomodell?
Chansen att kunna leva på lönen man får av olika modelljobb är väldigt liten, det är det inte många som klarar.
Men att få modelljobb och pengar är inte alls jättesvårt, om du är med i en bra agentur.
Hur vacker måste man vara för att bli modell?
Det är väldigt svårt att svara på, eftersom att trenderna ändras.
Men modellagenturer vill ha speciella, vackra och intressanta ansikten. 
Dessutom är det viktigt med en "bra" kropp, som helst ska vara efter måtten:
Längd: 172 - 180 cm.
Byst: 90 cm.
Midja: 60 cm.
Höft: 90 cm.
Klädstorlek: 36 - 38
Smal.
Men sedan har det mycket med egenskaperna att göra, man måste ha: tålamod, attityd, social förmåga och bra hållning. Hur man är som person är väldigt viktigt faktiskt.
Hur blir man modell?
En bra start är att ha en bra portfolio. En portfolio är en samling med bra bilder på dig själv, och dessa ska helst inte vara mobilbilder, utan tagna av en riktig fotograf. Om du inte får hjälp av en agentur så kan du fixa det själv, genom att leta upp en fotograf som vill jobba TFP.
TFP betyder Time For Print, och det innebär att båda får bilderna till sin portfolio, och ingen tar betalt för jobbet. Men det är viktigt att man skriver ett kontrakt där det tydligt står vad bilderna får användas till.
Sen när du har en portfolio så ska du be att få komma på provtagning och visa din portfolio för den modellagentur som du vill jobba med.  Om du är under 18 år så måste du ha tillstånd av din målsman.
Vad är en modellagentur?
Det är ett företag som jobbar med att förmedla modeller. De har en samling med modeller och foton som de jobbar med, och de tar ofta ut en avgift för de modelljobb de förmedlar till sina modeller.
De bolag som vill ha anlita en modell går ofta genom agenturerna för att hitta någon som passar, därför är det väldigt svårt att vara en frilanserad modell, för då har man svårt att bli upptäckt.
Vad ska man tänka på när man väljer agentur?
En seriös agentur har en trovärdig hemsida och en fysisk adress.
Kolla gärna upp agenturens fotografer, eller de fotografer de arbetar med.
Kolla upp företagsfakta.
Du ska aldrig behöva betala för att gå med i en agentur!
Skriv inte på ett kontrakt där det står att agenturen har ensamrätt på dig.
Hur mycket tjänar man som modell?
Det kan ta lång tid att få uppdrag, men när man väl har fått det så får man oftast inte så mycket pengar att man kan leva på det. Därför ska man alltid ha en utbildning att falla tillbaka på om man är fotomodell.
Tar modeller nakenbilder?
Nej, det gör dom inte. Eftersom då stämplas man som en nakenmodell, och då är det oftast inga seriösa företag som vill arbeta med dig.
Varje modell får själv sätta en gräns på hur lättklätt man får bli fotad i.
Japp, nu hoppas jag att ni har lärt er lite mer om hur det är att vara modell :)
haha, en kul grej..
Det kom fram en kille i min klass till mig på gympalektionen och ba:
"Du, Martina, har du bivit frågad om du vill bli modell?"
"Eh, aaa..."
"Fett najs! Varför blir du inte det? Det är ju svincoolt! Men vaddå, kom dom bara fram till dig och frågade om du ville bli modell?"
"Haha, jaa, jo så var det.."
"Gud va kul! Jag tycker att du skulle passa jättebra som modell ;) Bli det! :D"
HAhahahahaahahaha, åååh gud, det var svinkul :D
Han brukar typ aldrig prata med mig annars... eller alltså, jo, men.. ah, ni fattar?
Men saken är den, att jag har ju inte sagt något om det till honom? Så jag fattar verkligen inte hur han kunde fått reda på det, haha.. Ja tjena, ryktet sprider sig ;)

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
martina ♥